Iskaffe

Som tidligere nevnt på bloggen er jeg inne i en skikkelig kaffeperiode. Hver dag tar jeg med meg to takeway-kopper med kaffelatte hjemmefra, noe som hjelper å holde meg våken de første morgentimene på skolen. Idag ble det litt kaffe til overs på morgenkvisten, denne var jo da, naturligvis, blitt kald da jeg kom hjem fra skolen. Tenkte derfor å benytte sjansen til å lage iskaffe og resultatet ble utrolig godt! Jeg brukte ingen oppskrift, så må si meg godt fornøyd.I tillegg er den helt fri for sukker, men fortsatt søt! Dermed er den også bra for helsa, noe som jo er et stort pluss.

Det du trenger er:
Kald kaffe
Flytende Natreen (kcal-fritt)

1dl kald melk
Isbiter

Start med å steame 1dl kald melk til dobbel størrelse (minst). Hell melken over i et glass.



Bland kald kaffe og natreen, smak frem til ønsket søtningsmengde (trengs veldig lite, natreen er supersøtt). Topp med isbiter



Og voila, iskaffen er ferdig! Veldig enkel, still so good. Her kan man jo variere med smakene og ulike kaffesiruper etter egen smak. Mulighetene er mange, så det er bare å prøve seg fram. Gleder meg til å drikke denne på varme soldager i sommer, da smaker den nok ekstra godt. 

07.02.2015

Kom over denne artikkelen på aftenpostens hjemmesider og tenkte å dele den med dere, da jeg synes budkskapet er viktig og noe som bør belyses. Virkelig noe å tenke over. Forfatter Miriam Langmoen - Oppdatert: 07.feb. 2015 15:43 - Kilde: HER

Når offeret straffes for å være forsiktig

Jeg skrek ikke, slo ikke, prøvde ikke å stikke av fra mannen som allerede hadde krenket meg. Så dette var ikke en ordentlig voldtekt.
Det var en mørk, mørk natt, og jeg vandret alene gjennom Slottsparken da en mann med kniv hoppet ut av en busk og voldtok meg. Mishandlet og forslått ringte jeg politiet, som tok meg med til voldtektsmottaket og sikret biologiske spor.
Sånn skulle det ha vært.
Men sånn var det ikke.

Han var ingen aggressiv eller bevæpnet mann, men en ressurssterk student som ikke ville ta «nei» for et svar. Han var hyggelig, morsom og intelligent, selverklært idealist. En kjernekar på alle måter bortsett fra den viktigste.

«Nei», sa jeg. «Jeg prøver å sove. Ikke gjør det.» Jeg lå ved siden av ham, hadde ryggen snudd mot ham og krøllet meg sammen.

Han lo som om jeg hadde sagt noe morsomt. «Åh, ikke vær sånn! Kom igjen, da. Jeg vet du vil.» Hendene hans var på meg, i meg, hva skal jeg gjøre, hører han ikke hva jeg sier?

«Seriøst. Jeg vil ikke. Jeg er trøtt, haha.» Jeg lo litt tynt jeg også, altfor å holde ham rolig, må ikke eskalere situasjonen, hva om han slår?

Jeg var sjokkerende rolig

Jeg har, i likhet med mange andre, prøvd å forestille meg hva jeg ville gjort dersom jeg ble utsatt for en voldtekt. Jeg har drømt om hvordan jeg ville skreket så høyt jeg kunne, satt kneet i skrittet på en skummel, ukjent mann og stukket nøkler mellom knokene før jeg slo.

Det ble ikke sånn. Jeg skrek ikke, jeg slo ikke. Jeg prøvde ikke å stikke av. Jeg var sjokkerende rolig.

Jeg ligger ved siden av en fysisk sterk mann som ignorerer mine ønsker og tar seg til rette på kroppen min, tenkte jeg. Jeg må ikke gjøre ham sint. Jeg må ikke sette meg selv i fare.

Slike tanker blir ikke premiert av det norske rettssystemet. For som jeg fant ut i ettertid: jeg ble ikke voldtatt. Jeg ble utsatt for «seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det». Voldtekt skjer bare når gjerningspersonen bruker vold eller har en truende adferd, eller hvis offeret er bevisstløst eller ikke kan motsette seg handlingen. Du kan stå og skrike «Nei!» så mye du vil, men dersom en overgriper ignorerer deg og fortsetter uten vold, så teller det ikke som voldtekt.

Det var ingen vold involvert for meg, ingen eksplisitte trusler. Så kan man jo spørre seg ? med en mann 20 cm høyere enn meg og 30 kg tyngre; hvor eksplisitt må en trussel være for at jeg skal bli redd?

Da han la hånden på halsen min, var det en trussel? Han sa jo ingenting, gjorde ingenting. Det var ikke vondt. Jeg pustet uten problemer. Teller det?

Straffet for å ha vært forsiktig

Jeg kunne ha sjekket om han var villig til å bruke vold. Jeg kunne prøvd å komme meg unna. Det var en risiko jeg ikke ville ta.

I dag sitter jeg med en vond følelse av å bli straffet for å ha vært forsiktig. Jeg torde ikke å teste hvor langt han var villig til å gå, denne mannen som allerede hadde krenket meg, så dette var ikke en ordentlig voldtekt.

Jeg satte min fysiske sikkerhet først. Nå får jeg ikke lov til å sette et skikkelig navn på det som skjedde. Det føles som å få en ørefik av straffeloven.

Forestill deg at du kommer hjem fra jobb til knuste vinduer og lyder fra kjøkkenet. Vil du da løpe inn og konfrontere en potensielt farlig tyv? Neppe. De fleste av oss låser oss heller inne på badet og ringer politiet. Det er det vi bør gjøre.

Men ikke ved overgrep, altså.

Kanskje vi skal døpe om «innbrudd» til «veldedighet uten samtykke», hvis du ikke havner i basketak med tyven og setter deg selv i fare? Det lukter nytale à la George Orwells 1984 lang vei.

Ikke nok med et enkelt «nei»

Under den nåværende definisjonen av voldtekt anes konturene av et mer middelaldersk tankegods. Når loven sier at seksuell omgang må inneholde vold eller trusler for å kunne regnes som voldtekt, innebærer det en forventning om at offeret må slåss imot for at vi skal være sikre på at han eller hun egentlig ikke ville det. Et enkelt «Nei» holder ikke.

Hvor er forståelsen for at man ikke vil utsette seg selv for risiko i en allerede farlig situasjon? Hvor er forståelsen for at hjernen stopper opp, kroppen stivner, at man ligger så stille man kan og håper man ikke dør?

Jeg bestrider ikke at vold og truende adferd bør være en skjerpende omstendighet i voldtektssaker. Jeg bare lurer på hvorfor voldtekt ikke er voldtekt uten vold eller trusler.

Den rødgrønne regjeringen ville utvide voldtektsdefinisjonen til å gjelde all seksuell omgang uten samtykke, og de blåblå har fortsatt arbeidet med dette. Bra. Men Oslo-politiet, Kripos, Advokatforeningen og Riksadvokaten med flere har gått mot det nye forslaget. De mener det blir for vanskelig å dømme noen for voldtekt basert på manglende samtykke.

Argumentet holder ikke. Vi kan ikke basere rettssystemet vårt på hvor vanskelig det er å etterforske alvorlige lovbrudd. Dessuten endrer etterforskningsmetoder seg i takt med tiden. Allerede forekommer saker der overgriperen har filmet eller tatt bilder av selve ugjerningen. Når stadig mer kriminalitet blir digitalt dokumentert, får politiet et nytt verktøy i etterforskningen.

Handler om mer enn jus

I tillegg viser forskning at nesten to av tre overgripere forgriper seg mer enn én gang. Vi kan tenke oss at noen blir voldtatt, unnskyld, utsatt for en seksuell handling de ikke samtykket til og politianmelder det. Det finnes ingen fysiske spor. Overgriperens ord står mot offerets.

Men så undersøker politiet overgriperens sosiale sirkler: familiemedlemmer, ekskjærester, studiekamerater. Plutselig dukker det opp to nye personer som, uavhengig av hverandre, kan fortelle om lignende hendelser tidligere. Det styrker sakens og offerets troverdighet massivt.

Men til slutt handler det om mer enn det juridiske. Vi lærer allerede i ung alder å følge «stoppregelen». Vi forteller barn at de må respektere det når noen sier nei i lek. I 2015 er det heldigvis åpenbart for de fleste at det å trenge seg på en annens kropp mot vedkommendes vilje er en alvorlig krenkelse.

Dersom vi utvider voldtektsbegrepet til en samtykkebasert definisjon, sender vi ut et signal om at vi som samfunn respekterer enkeltindividets rett til å bestemme over sin egen kropp, uten betingelser.

Det er så enkelt som å kalle en spade for en spade. La meg få lov til å si at jeg er blitt voldtatt ? om ikke annet, så i hvert fall til meg selv.

Forfatter: Miriam Langmoen

Sunne frokostvafler

Hei!

Idag prøvde jeg noe nytt til frokost, nemlig "frokostvafler". Disse er sunne og smakte veldig godt, morsomt med litt variasjon i hverdagen. Det er utrolig mye sunt man kan lage dersom en bare er litt kreativ og tørr å tenke utenfor boksen. Nå som jeg har godtestopp er det gøy å teste ut litt nytt, på den måten blir dette lettere å holde motivasjonen ved like.

Det du trenger er:
2 speltlomper
2 skiver ost
skinke
salat

+ evt tilbehør og valgfritt krydder


Det du gjør er rett og slett å lage en slags toast i vaffeljernet. Du bare legger på fyllet og steker til det er blitt en fin stekeskorpe. Min ble god og sprø, servert med litt bær og friske grønnsaker ble dette en super start på dagen.




Mat & Trening

Hei!

Fikk et spørsmål om jeg kunne skrive litt mer om trening og kosthold, det kan jeg selvfølgelig starte med hvis det er stemning for det. Tenkte derfor å starte med å skrive litt om min egne erfaringer, tanker og rutiner når det gjelder mat og trening. Vil bare minne om at dette er sånn jeg gjør det. Det som funker for meg gjelder ikke nødvendigvis for alle og er på ingen måte noe fasitsvar på hvordan man skal trene. Jeg er ingen ekspert annet enn at jeg trener mye og har lest meg opp på veldig mye. Treningsprogrammet derimot er laget av folk med stor kunnskap innenfor feltet og jeg blir jo stadig sterkere og bedre trent. Jeg får alt tilrettelagt for meg, så er det opp til meg å følge det opp.

TRENING
Jeg trener eller er i fysisk aktivitet stort sett hver dag, noen ganger opptil flere ganger hver dag. Jeg spiller aktivt håndball, så da blir det en kombinasjon av både håndballøkter, styrkeøkter, kamper og kondisjonstrening. En uke kan f.eks se sånn ut

Mandag: Håndballøkt 19.00-21.00
Tirsdag: Hånballøkt 16.30-18.15 + Styrketrening 18.30-20.00/20.30
Onsdag: Styrketrening program1 18.30-20.30 + Styrketrening i skoletiden
Torsdag: Håndballøkt 20.15-21.00
Fredag: Styrketrening program2 (valgfritt tidspunkt)
Lørdag: Styrketrening program3
Søndag: Kamp


Litt vanskelig å si hva vi gjør på håndballøktene, da det er veldig variert. Vi pleier å ha intervaller, noe styrke, forskjellig hurtighet&kordinasjonsøvelser, teknikk og andre håndballrelaterte øvelelser i tillegg til spill. Styrkeøktene derimot er litt enklere å forklare da jeg kan være mer spesifik. I samarbeid med håndballen får hver spiller et styrkeprogram tilrettelagt seg selv, i forhold til om du har skader, begrensinger osv. i tillegg til personlig veiledning. Når vi trener er vi opptatt av å trene tungt, (forutsetning at du ikke opplever smerter) effektivt, med god kvalitet og riktig teknikk. Vi varierer med baseøvelser som trener hele kroppen, mobilitetsøvelser og noen spesifikke øvelser som kun trener deler av kroppen. Tenkte egentlig bare å dele gårsdagens økt, dette er da styrkeprogram 1.

 A1: Trapbar markløft - 8x82kg - 6x87kg - 6x92kg - 4x97kg
A2: T&W drag i TRX - 10+6 - 10+6 - 10+6 - 10+6
A3: Torakal mobilitet - 8+8 - 6+6 - 6+6 - 6+6

B1: Hipsthrust - 10x70kg - 10x70kg - 10x70kg
B2: Florpress(benkpress) - 6 +2 x50kg - 5 + 1 x50kg - 4x50kg
B3: Ankelmobilitet: 10+10+10+10  -  10+10+10+10  -  10+10+10+10

C1: Chins - 4 - 4- 5
C2: Strakmark - 8x60kg - 8x60kg 8x60kg
C3: Skuldermobilitet -
10+10+10+10  -  10+10+10+10  -  10+10+10+10



Et par/tre ganger i året testes vi i markløft, floorpress/benkpress og chins. Forrige gang makset jeg på markløft 110kg, benkpress 58,5 og klarer nå 6 chins med kroppsvekt. Det motiverende er at man merker at man blir sterkere. Jeg hadde f.eks som nyttårsforsett innenfortrening å klare 5 pullups, jeg klarer allerede 3stk og har hele 10mnd på meg til å klare de 2 siste. Det er motiverende det! Noen spillere trener også med ekstra vekt hengende fra et belte rundt midjen, for meg holder det foreløpig med kroppsvekt, men tenker etterhvert å prøve med ekstra belastning jeg også. Gleder meg til neste test, da kan jeg oppdatere dere med hva jeg makser til dags dato.

KOSTHOLD
For å få mest mulig utbytte av treningen er jeg opptatt av et sunt kosthold som tilfredsstiller kroppens behov og tilfører kroppen alle nødvendige næringsstoffer for å prestere optimalt. Men mat skal ikke bare spises, men også nytes. Jeg er opptatt av at maten skal være sunn, men også smake godt og spiser veldig variert. I tillegg er det viktig å få i seg nok mat, spiser du f. eks ikke nok mat samtidig som trener styrketrening ville ikke nedbrytingen av musklene stoppe, så istedenfor å bli sterkere, virker faktisk treningen mot sin hensikg og bryter ned musklene. For det som skjer når man trener styrke er faktisk at musklene brytes ned, for deretter å bygges opp i restitusjonsfasen. Derfor er det utrolig viktig å tilføre kroppen næring, da spesielt proteiner etter en styrkeøkt. Det er grei huskeregel å få seg i 1g protein per kg kroppsvekt, trener du mye - 2g protein per kg kroppsvekt. Synes du det er vanskelig å få i deg nok proteiner kan man f.eks kjøpe proteinpulver og enten blande den ut og drikke den som den er, eller bruke det i smoothier, sunn proteinbakst osv. En matdag for meg kan f. eks se slik ut. Viktig å poengtere at dette er eksempler, er ikke sånn at jeg alltid spiser noe av det som er listet opp nedenfor, men dette er gjengangere.

Frokost:
Alternativ 1: Cottage cheese med noen spiseskjeer synnøve gresk yoghurt sitron, toppet med jordbær og blåbær
(her varierer jeg ofte utifra hva jeg har av frukt og bær hjemme, har jeg ikke noe ferskt, tiner jeg fryste bær og bruker det. Føler jeg for det topper jeg det hele av og til med litt granola eller musli)
Alternativ 2: Havregrøt laget med vann, toppet med kanel og frukt/bær
Alternativ 3: Proteinpannekaker/Havrepannekaker/Bananpannekaker/
Alternativ 4: Grov brødskive/rundtstykke med mager proteinskilde og grønnsaker

Evt mellommåltid (spiser hvis jeg er sulten): frukt - f.eks en appelsin, et eple, en nektarin osv.

Lunch:
Alternativ 1: Middagsrester
Alternativ 2: Salat
Alternativ 3 :en brødskive + 2 frukt
Alternativ 4: en brødskive + en yoghurt

Middag: Det jeg får servert hjemme. Vi har alltid grønnsaker til maten, enten i form av salat, supper, varmebehandlet osv. I tillegg har vi stort sett fullkornsris, fullkornpasta, fullkornscouscos osv. hvis vi det er noe vi serverer til maten. Jeg prøver alltid å sunnifisere maten jeg lager, istedenfor å bruke fløte, bruker jeg f.eks kesam eller melk i sauser. Lager alternativ pizzabunner osv.

Etter-trening mat: Noe proteinrikt, f.eks ulike meieriprodukter med frukt, proteinpannekaker, litt mer middag hvis det er noe til overs, omelett osv.

Jeg er veldig heldig som liker frukt og grønnsaker og synes det er godt. Har derfor ingen problemer med å få i meg 5 om dagen og får meg i laaangt mer enn det stort sett hver dag. Når det kommer til proteinkilder går det mye i diverse magre meieriprodukter, egg, kylling, fisk, diverse kjøtt, bønner, linser og skinke. Karbohydrater får jeg fra frukt, grønnsaker, pasta, quinoa, ris osv og sunne fettsyrer fra laks, avocado(elsk), egg, frø og banan.

Laks, quinoa og salat med diverse grønnsaker.

Avslutningsvis må jeg bare få si at jeg koser meg jeg også. Jeg har null problem med å kose meg med en kjøpepizza på fredagskvelden eller midt i uka for den saks skyld. Det handler om å finne en balanse hvor du gir deg selv rom for utskeielser. Vi lever bare en gang og burde gjøre mer av det som gjør og får oss til å føle oss bra. Blir du mindre glad av å spise sunt, så la vær, gjør det som gjør deg happy. Et sunt kosthold er det som gjør deg lykkelig, selvom de fleste nok er enige om at man ikke føler seg superbra dersom man bare stapper i seg drittmat. Jeg tenker at om jeg spiser sunt 80-90% av tiden, kan jeg skeie ut med god samvittighet de gjenværende 20-10%.
Akkurat nå derimot har jeg konkurranse med meg selv hvor jeg skal sjekke hvor lenge kan gå uten å spise noen form for godteri, chips, kake, dessert, you name it. Jeg har ikke satt meg noe mål, skal bare sjekke hvor lenge jeg kan holde det gående før jeg sprekker. På et aller annet tidspunkt kommer jo fristelesen til å bli for stor og da ser jeg meg ferdig. Det gir rett og slett en slags mestringsfølelse når du klarer å motstå en fristelse, så jeg gjør det bare som en aldri så liten morsomhet for meg selv. Forløping har jeg klart meg i 4 dager, så det er jo en liten start hvertfall, haha..

Dette ble et veldig langt innlegg, men prøvde å skrive litt utfyllende så alt er samlet i et innlegg. Er det noe dere lurer på er det bare å spørre. Jeg håper virkelig innlegget falt i smak, ettersom jeg brukte en del tid på å skrive det. Kan som sagt starte å blogge mer om trening ogsånt, hvis det er noe dere finner interessant! I tillegg kan dere følge treningsbrukeren min på instagram: oretorpower, hvor jeg oppdaterer jevnlig :)

Outfit 050215







Her har dere dagens anntrekk. Senere idag kommer et utfyllende innlegg om kosthold og trening. Vet jo at dette er en viktig del av hverdagen til mange, særlig nå på starten av året. Er du blant dem som finner det interessant er det bare å klikke seg innom bloggen senere ikveld.

OUTFIT 040215










Outfit 020215









Her har dere dagens outfit, ikke noe veldig spesielt, men akkurat slik jeg liker det. Enkelt, stilrent og litt classy. Idag kan man også se skimt av sola og blå himmel, det er til å bli glad av. Tenk at vi er i Februar allerede da dere! Det betyr at det bare er en måned til Mars og er vi heldige kommer våren litt tidlig. Gleder meg til lysere dager, sneakers og lette klær. Må bare holde ut en liten stund til!

Ellers så skal jeg på trening som vanlig - trener jo omtrent hver dag, så er ikke akkurat noe nytt. Vi hadde en utrolig morsom håndballøkt igår, så satser på at dagens blir like bra!

Snakkes!

Caffè latte

Er det noe jeg virkelig har fått smaken for igjen, så er det kaffe. Hadde en periode på ungdomskolen hvor jeg drakk det veldig mye og nå er jeg inne i en ny kaffeperiode igjen. Drikker veldig lite svart kaffe da, liker å lage caffè latte. Merker faktisk hvor mye det hjelper meg på skolen, tidligere har jeg ved forelesninger hatt vanskeligheter med å holde øyne åpne hvis de slukker lyset i de første skoletimene, mens nå klarer jeg meg helt fint. Pleier å lage meg en kopp til frokost, i tillegg til en take-away-kopp som jeg tar med meg på veien. Sunt er det jo også, ettersom jeg ikke søter kaffen og bare bruker ekstra lett melk. Kaffe inneholder jo faktisk masse antioksidanter og har en hel rekke helsefordeler, det ser jeg på som et stort pluss!




Gratis bloggdesign fra Blogg.Wiki

hits