Sunbeds for free

Dagene går utrolig til fort, til tross for at vi bare ligger på strendene til solen går ned. Idag var ikke annerledes og vi har vært på nok en ny strand. Om bare to dager forlater vi Mykonos og fortsetter eventyret. Vi har vår siste natt her på hotellet i natt, før vi skal bo på et annet hotell imorgen natt. Jeg og Karianne snakket i forkant av reisen at det måtte være rom for å være spontane, og nå har vi lagt om hele reiseruta. Egentlig var planen og på torsdag dra til Milos, men istedenfor tar vi båten videre til Naxos. Etter Naxos drar vi til Milos, vi dropper med andre ord Ios, ettersom ingen av oss egentlig hadde store ønsker om å dra dit.

Som tidligere nevnt ble denne dagen også tilbragt på stranda. Vi bestemte oss for å spise frokost langs strand promenaden, noe som resulterte i en veldig god, men også dyr, ferskpresset appelsinjuice. Vi fikk gratis solsenger og wifi hele dagen da, så vi fikk egentlig veldig mye for pengene. Vi fikk også noe å se på da en gutt lekte seg med vann jet pack. Han drev liksom å fløy rundt med vann sprutende fra noe under føttene, hvis det ga mening?

På stranda kom vi også i snakk med noen russiske damer, hahaha. Vi snakket lenge om mye rart og hun kom med en hel masse anbefalinger om resturanter, nattklubber osv. Og en servitør da, som påsto at han hadde jobbet for coca cola og hadde en lang samtale med oss da han så vi komme med cola zero at det ville ødelegge DNA'et vårt.

Grekerne på Mykonos vet virkelig å lage god mat. På dagens resturant kunne man få istedenfor å få loff som en starter, få steinovnsbakt pizzabrød. Nydelig smakte det, og det samme gjorde calamarisen min. Ikke bare var maten god, men også utsikten fantastisk, som dere kan se nedenfor.

Welcome to paradise

Skulle vært publisert igår kveld.

For øyeblikket sitter jeg og Karianne godt plantet i senga med hver vår cola og medbragt mat. Etter å ha gått og lett etter et bakeri vi forelsket oss i igår, i evigheter, fant vi til slutt stedet vi lette etter. Folkene her er så utrolig hyggelige og hjelpsomme, som idag når vi gikk rundt å letet. En gammel gresk mann forlot butikken sin bare for å vise oss veien og selvom det ikke var det riktige stedet, gjorde han et tappert forsøk. Vi fant det hvertfall til slutt da og der solgte de nydelig pizza, hveteboller og croisanter. Heldige oss fikk med en overraskelse i form av en svær cupcake, som vi ikke hadde betalt for. I tillegg til olivenbrød, hvetebollene og pizzaene vi kjøpte med oss, ble det også tid til litt crepe. Crepe med nutella og jordbær slår aldri feil. Vi var på daværende tidspunkt ganske gira på mat også, vi spiser stortsett bare to måltider her nede, så da det nærmet seg tolv timer siden vi hadde spist, og jeg i tillegg hadde trent, passet det rimelig bra med noe raskt.

Dagen derimot ble tilbragt på paradise beach. Stranda er kjent verden over og tiltrekker seg festglade ungdommer fra alle verdenshjørner. Her bestilte vi oss deilige, svære sakkosakker helt nede ved vannkanten. Turens første drink ble også inntatt her i ettermiddagssola. Her ble vi liggende og kose oss til 19 med musikk og mye folk, før vi etter mange timer i sola tok turen hjem.

Det er en rar følelse å være her på egenhånd, likevel føles det så naturlig. Til tross for at vi hverken har leid firehjuling eller scooter kommer vi oss frem. Føles likevel godt å vite at man har mamma og pappa i ryggen hjemme i Norge hvis problemene skulle melde seg.

Lever glade dager

Enda en dag er gått og vi har nå fått dusjet etter nok en dag på stranda. Turen gikk til en av strendene med gåavstand og den var om mulig, enda bedre enn den vi var på igår. På ettermiddag begynte de å spille musikk, og lucky for me har jeg og dj'en samme musikksmak. Ellers lever vi godt her nede. Man vet man har det bra når ens største problem er sand i håret og hvorvidt man skal orke å gå for å spise. På vei hjem fant vi en liten, lokal frukt butikk, hvor vi fikk kjøpt med oss noen jordbær hjem. De ble nytet i godt selskap med cola, foran solnedgangen. Idag tar vi en tidlig kveld, tenker vi blir å spise på resturanten like rundt hjørnet. Vi har ikke slukket lyset før 02/03 tiden hver natt, så idag skal vi prøve å komme i seng litt tidligere.

Bildedryss fra gårsdagen

Igår gikk turen til Elia beach, hvor vi koste oss i mange timer. De har båter som fungerer som busser her, så da kjøper du en billett og setter deg på en badebåt som tuffer ut til strendene i ekte gresk stil. På stranda blåste det lett, noe som var utrolig deilig i den ellers stekende varmen. Til tross for god bruk av solkrem ble både jeg og Karianne lettere solbrent på noen steder igår, men heldigvis ble jeg bare solbrent bak, så idag blir det å sole fremsiden. Man merker virkelig kulturforskjellene her nede. Man kan vel si at Hellas liker skandinaviske jenter hvertfall. På kvelden dro vi til sentrum og her ble første og eneste måltid inntatt i halv elleve tiden. Byen er så koslig, med trange gater og masse liv. De har både ordentlige og dyre butikker, og mer prisvennlige butikker. Så mange koslige resturanter og et superfint havneområde, vi koser oss virkelig. Vi bestilte btw bruschetta til forrett, og tro meg når jeg sier de var nydelige. Får vann i munnen bare av å tenke på det.

Hotellet

Som sagt tenkte jeg å vise hvordan hotellet vårt ser ut. Det er veldig koslig her og bare en 3-4 minutters busstur unna sentrum av Mykonos. Vi kan gå til stranda og derifra kan man ta båter til f.eks paradise eller super paradise beach for en billig penge. Begge disse strendene er veldig kjente, med god stemning og masse bra musikk. Vi var såvidt innom igår, og det var utrolig gøy å se hvordan stemninga var. Jeg har ikke tatt noen bilder fra rommet enda, rett og slett fordi det ikke er så ryddig, hehe... Sånn blir det fort med to jenter på tur.

First stop : mykonos

Etter 21 timer på reisefot er vi endelig fremme på hotellet i Mykonos. Da vi landet i Athen klarte vi overraskende fort å finne frem til bussen som tok oss til båthavna. Jeg hadde regnet med at det kom til å bli en del rot på flyplassen nå som vi var nødt til å klare oss på egenhånd, men der tok jeg feil. På bussen ble vi kjent med en koslig dame som anbefalte oss et lite gatekjøkken som visst nok skulle være så bra at selv grekerne spiste der. Da vi ikke hadde spist på sju timer og vi så pita gyros sto på menyen var vi ikke vanskelig å be.

Siden flyet vårt gikk såpass tidlig og båten såpass sent ble det også tid til soling i havna. Heldigvis lå det en strand like ved, så da fikk vi virkelig utnyttet dagen maks. Etter fem timer på båten ble vi hentet opp av en superhyggelig dame på båtkaia, som kjørte oss til hotellet. Da var det bare å slenge fra seg sakene, for å dra ut for dagens andre pita gyros. For dere som kanskje ikke vet hva det er, kan man kalle det grekernes svar på kebab, men kan love at det smaker 100 ganger bedre. Imorgen tenkte jeg å vise dere litt bilder fra hotelområdet, er utrolig koslig her og beliggenheten er perfekt. Ingen foreldre, og jeg må si at jeg og Karianne takler det veldig bra. Har ikke støtt på noen problemer så langt og alt har gått på skinner. Det er en ny og spennende opplevelse å skulle klare seg på egenhånd, men vi kunne virkelig ikke fått en bedre start. Nå gleder jeg fryktelig til å se hva Mykonos har å by på.

Take off

Hei!

Nå sitter jeg faktisk og blogger fra flyet. Heldige oss har nemlig wifi, noe som passer bra nå som vi har en lang flytur i vente. Allerede før klokken var rukket bli 0430 var jeg og Karianne kommet oss til gardermoen, hvor vi for første gang måtte klare oss på egen hånd. Det hele gikk veldig fint, så nå er det to eventyrlystne jenter som ser frem til å komme seg til varmen. Gleder meg masse til å blogge fra Hellas, lover å oppdatere underveis, så fremt wifi fungerer.

Summer essentials

God morgen! Det er endelig ferie og mange skal kanskje ut å reise. I den forbindelse tenkte jeg å vise hva jeg mener er viktig å ha med seg på reisefot. Nedenfor har jeg plukket ut noen favoritter.

Blant sminke finner du solpudder og en lebestift. I sommervarmen liker jeg å bruke lite sminke og med litt solpudder i kinnene og en frisk farge på leppene kan man fint gå rett fra stranda til en god middag.

Ellers er det viktig med ørepropper, ikke en dag på stranda uten. Ut på ettermiddagen når sola står litt lavere på himmelen. blir solkremen byttet ut med sololje. Husk å velge en med beskyttelse i. Solbriller er jo såklart med, et must uansett hvor du befinner deg i sommer. Ellers er det viktig å tilføre huden fuktighet. Timesvis med sol og bading går fort utover huden, og for å bevare brunfargen lengst mulig og for egen velværes skyld, bør man smøre huden hver kveld, gjerne med aloe vera. For en dypere og mer langvarig brunfarge pakker jeg også med meg betakaroten. For best effekt bør du starte med betakaroten flere uker før solsesongen.

Sol og bading kan slite mye på håret, invester derfor i en hårolje, så blir ikke håret så slitt! Jeg ønsker dere alle en super ferie, hvor enn dere skal i sommer.

Sverigetur

Hei!

For en lang dag det har vært! Dagen startet tidlig med langkjøring fra klokka 08 på morgenen. Ikke viste jeg at det skulle vare opp mot ni timer? Og enda har jeg en avsluttende teoridel imorgen. Jeg liker i og for seg å kjøre da, særlig når vi plustelig endte opp på norby kjøpesenter hvor det ble tid for litt mat. Vi fikk i oppgave å legge opp en kjørerute ut fra en kartbok hvor vi skulle innom visse steder og utrolig nok klarte vi å løse oppgaven, til tross for mine elendige ferdigheter innenfor navigasjon. Et under at jeg har båtførerkort egentlig...når jeg kom hjem etter å kjørt i nærmere ni timer var det rett hjem og slenge i seg litt mat og scootre opp til hallen for håndballtrening. Kom hjem i 8 tiden og sitter nå å tar backup av skolemacen, som vi desverre må levere inn imorgen. Hvordan skal jeg klare meg nå?

Nå skal jeg straks legge meg, skolen arrangerer nemlig en prisutdeling imorgen hvor jeg er nominert i en av kategoriene. I fjor vant jeg, men har absolutt ingen forventninger til morgendagen sånn sett. Blir hvertfall utrolig hyggelig å se jentene mine igjen, har ikke sett dem på evigheter.

rise and shine

Det kunne ikke passet meg bedre at skolen ga oss fri idag, for Oslo viser seg virkelig fra sin beste side nå. Allerede halv ti var jeg ute og rigget til den perfekte solplass og jeg har ikke flyttet meg siden. Med musikk på høytaleranlegget, masse inspirasjon og Pepsi Max er livet for øyeblikket perfekt. Hadde bare hver dag hvert som denne.. Gradestokken viser 20 grader i skyggen, det kan man virkelig ikke klage på. I sola er det jo i tillegg enda mye varmere. Dager som dette må virkelig utnyttes, så jeg håper alle skynder seg ut i finværet så fort de får mulighet.

Gårsdagen

Kvelden igår ble en innholdsrik kveld. Den startet med feiring av verdens beste Anette, før jeg og Helene var nødt å dra. Senere på kvelden endte vi opp på en fest arrangert i forbindelse med en fotballcup (?). Det var hvertfall god stemning, til tross for en noe utdatert spilleliste. Etter problemer med å skaffe transport, endte jeg og Helene opp med å gå hjem. Kokka 03 var vi omsider hjemme, etter å ha gått i nærmere en time. Da var det ikke noe som fristet mer enn senga og vi sluknet begge to rimelig fort, etter at Helene hadde snakket litt med typen på telefon.

Dagen idag har gått til rydding og øvelseskjøring. Skal bli så godt å slippe kjøre med den rød "L"en på bagasjedøra. Gleder meg masse til å bare cruise rundt og kunne kjøre hvor jeg vil. I starten syntes jeg det å kjøre manuell var sykt stress og veldig frustrende,  men etterhvert som man har blitt bedre er det faktisk veldig gøy.

Nå må dere ha meg unnskyldt, det er håndballmatch på tven, og selvom om håndballgutta allerede har sikret seg en plass i EM, er det alltid gøy når landslaget spiller.

Breakfast

Goodmorning sunshines!

Idag våknet jeg til skyfri himmel utenfor vinduet på soverommet mitt og da gjaldt det å komme seg fortest mulig ut i bikini for å slikke sol. Nå er det desverre et tynt skylag som dekker for sola, men siden jeg uansett skal ut å øvelseskjøre er det nesten like greit.

Se på dagens deilige frokost da dere. Om jeg kan få si det selv så smakte smoothien helt fantastisk, særlig når den ble inntatt på verandaen med utsikt over sjøen og sola som varmet på kroppen. Jordbær og gresk yoghurt var så absolutt ikke feil det heller. Tenker nok det blir en del gresk youghurt i Hellas, og jeg klager på ingen måte. Jeg teller dager og nå er det så lite som 12 dager til vi drar. La dem gå fort.

eksamen

Muntlig eksamen i medier & kommunikasjon er overstått og jeg har i praksis sommerferie. Neste uke består nemlig kun av to skoledager, hvor det på onsdag er prisutdeling og fredagen går til utdeling av karakterkort. Jeg har så utrolig mye gøy å se frem til i ukene fremover, så sommeren kan virkelig ikke komme fort nok.

Nylig ble det også halvveis bestemt at det kanskje blir en aldri så liten jentetur til Stavanger i midten av Juli. Planen er og nok en gang gå preikestolen, denne gangen uten en mor tydelig preget av høydeskrekk (sorry mom). I tillegg har jeg hørt at Stavanger byr på mange fine strender og bra uteliv, så kan ikke annet enn å glede meg.

Planen for kvelden nå er egentlig bare å kose meg og nyte følelsen av å være ferdig med nok et år på skolebenken. Tanken på at jeg til neste år på denne tiden er ferdig på videregående og må bestemme meg for hva det skal bli ut av meg skremmer meg likevel noe. Folk har hele tiden sagt "men du trenger ikke bestemme det med det første, du har god tid på deg", men nå begynner tiden å renne ut. Jeg må bestemme meg for hva jeg vil, og selvom jeg har en tanke om hva jeg vil studere er det så mange muligheter som også virker spennende. I tillegg må jeg jo bestemme meg for om jeg vil inn i forsvaret. Jaja, jeg har enda litt tid på meg, og begynner ikke stresse med det første. Nå venter fotballkamp på tv-skjermen. GO NORWAY!

25 days

Tiden fram mot sommeren går utrolig fort og om bare 25 dager setter jeg og Karianne kursen mot varmere strøk. Dagen idag har derfor gått til å bestille hoteller, printe ut reisedokumenter osv. Med en god kopp kaffe i hånden og musikk på ørene, koser jeg meg faktisk med forberedelsesprosessen. Det er mye som skal ordnes når man skal ut å reise på egenhånd for første gang.

Så om 25 dager på denne tiden er jeg forhåpentligvis ved havnen i Athen og venter på båten som skal ta oss ut til de greske øyer. Etter en rekordkald mai er det lite som frister mer enn 3 uker på reisefot i vakre Hellas. Foreløpig ser det ut som vi blir å besøke Mykonos, Santorini, Milos og Ios, men noe av sjarmen med øyhopping er muligheten for å være spontan, så vi lar alle dører stå åpne.