Pink power



Påsken er ikke tiden for å være sunn, det synes nå hvertfall jeg. Påsken har med andre ord bestått av mye godteri, kjeks, chips og andre usunnheter. Det merkes på kroppen og selvom jeg nøt hver eneste sjokoladebit, skal det bli godt å komme tilbake til rutiner. En smoothie smaker nesten bedre etter en del utskeielser, og denne smakte helt himmelsk. Bland sammen dine favoritter i en blender og du ferdig på noen minutter.

Iskaffe

Som tidligere nevnt på bloggen er jeg inne i en skikkelig kaffeperiode. Hver dag tar jeg med meg to takeway-kopper med kaffelatte hjemmefra, noe som hjelper å holde meg våken de første morgentimene på skolen. Idag ble det litt kaffe til overs på morgenkvisten, denne var jo da, naturligvis, blitt kald da jeg kom hjem fra skolen. Tenkte derfor å benytte sjansen til å lage iskaffe og resultatet ble utrolig godt! Jeg brukte ingen oppskrift, så må si meg godt fornøyd.I tillegg er den helt fri for sukker, men fortsatt søt! Dermed er den også bra for helsa, noe som jo er et stort pluss.

Det du trenger er:
Kald kaffe
Flytende Natreen (kcal-fritt)

1dl kald melk
Isbiter

Start med å steame 1dl kald melk til dobbel størrelse (minst). Hell melken over i et glass.



Bland kald kaffe og natreen, smak frem til ønsket søtningsmengde (trengs veldig lite, natreen er supersøtt). Topp med isbiter



Og voila, iskaffen er ferdig! Veldig enkel, still so good. Her kan man jo variere med smakene og ulike kaffesiruper etter egen smak. Mulighetene er mange, så det er bare å prøve seg fram. Gleder meg til å drikke denne på varme soldager i sommer, da smaker den nok ekstra godt. 

Sunne frokostvafler

Hei!

Idag prøvde jeg noe nytt til frokost, nemlig "frokostvafler". Disse er sunne og smakte veldig godt, morsomt med litt variasjon i hverdagen. Det er utrolig mye sunt man kan lage dersom en bare er litt kreativ og tørr å tenke utenfor boksen. Nå som jeg har godtestopp er det gøy å teste ut litt nytt, på den måten blir dette lettere å holde motivasjonen ved like.

Det du trenger er:
2 speltlomper
2 skiver ost
skinke
salat

+ evt tilbehør og valgfritt krydder


Det du gjør er rett og slett å lage en slags toast i vaffeljernet. Du bare legger på fyllet og steker til det er blitt en fin stekeskorpe. Min ble god og sprø, servert med litt bær og friske grønnsaker ble dette en super start på dagen.




Caffè latte

Er det noe jeg virkelig har fått smaken for igjen, så er det kaffe. Hadde en periode på ungdomskolen hvor jeg drakk det veldig mye og nå er jeg inne i en ny kaffeperiode igjen. Drikker veldig lite svart kaffe da, liker å lage caffè latte. Merker faktisk hvor mye det hjelper meg på skolen, tidligere har jeg ved forelesninger hatt vanskeligheter med å holde øyne åpne hvis de slukker lyset i de første skoletimene, mens nå klarer jeg meg helt fint. Pleier å lage meg en kopp til frokost, i tillegg til en take-away-kopp som jeg tar med meg på veien. Sunt er det jo også, ettersom jeg ikke søter kaffen og bare bruker ekstra lett melk. Kaffe inneholder jo faktisk masse antioksidanter og har en hel rekke helsefordeler, det ser jeg på som et stort pluss!




Lunch Salad







Hei!

Fikk utrolig mange kommentarer på matpakken min idag, tydeligvis la folk merke til at jeg brukte en smoothieflaske som matboks. Fant ikke noen matboks hjemme, da gjelder det å være kreativ. Tok meg faktisk tid igår til å lage en stooor salat igår, tipper den sikkert veide 1kg. Dermed hadde jeg nok salat til 2 slike flasker + en liten en også. På tirsdager drar jeg ofte rett til hallen fra skolen og blir der ofte frem til 21. Må derfor ha med meg ekstra mat, sånn at jeg slipper å stadig bruke penger på butikken til mat før trening. Det er definitivt verdt å bruke litt lenger tid på skolemat, smaker jo så mye bedre en tørre brødskiver.




Uten mat og drikke...

...duger helten ikke. Idag skal jeg ut å ta bilder, derfor fikk jeg tid til å lage ekstra god frokost her på morgenkvisten. Et tips er å steke epler i litt mozell (light) og kanel, det blir supergodt! Lagde meg også en skål med yoghurt, cottage cheese og granola + en kopp caffe latte, ikke hver dag jeg kan ta meg tid til sånne frokoster i hverdagen. 

Som sagt skal jeg etterhvert ut å ta bilder, har tenkt meg til tjuvholmen for å ta bilder til en moteoppgave vi har på skolen. Blir spennende å se resultatet, er hvertfall ganske heldig med være siden det er overskyet, noe som er perfelt hver for fotografering! Senere idag kommer også gårsdagens outfit, to innlegg på en dag, hva skjer a, hæ? 





Verdens beste boller

Regner med at jeg ikke er den eneste som elsker å bake i jula. Boller er vel ikke akkurat julebakst, men gud så godt det er! Hvertfall hvis du bruker denne oppskriften. Er det noe jeg er glad i så er det bakst. Det er så utrolig godt, og baker man det hjemme lukter det godt i hele huset. 

Det du trenger: 6 dl melk - 150 g smør - 1 pk gjær - 11⁄2 dl sukker - 2 ts malt kardemomme - 1 kg hvetemel - Valgfritt fyll (sjokolade, rosiner, kanel og smør etc) - 1 stk sammenvispet egg til pensling 

1. Smelt smør og ha i melk. Rør ut gjær i den lunkne blandingen.

2. Bland mel, sukker og kardemomme sammen med den lunkne gjærblandingen. Ha eventuelt i mer mel til deigen slipper bollen.

3. Hev deigen under plast på et lunt sted til den er dobbelt så stor (30-40 minutter).

4. Del deigen i like store deler. Ha i valgfritt fyll og trill runde boller. Hvis du vil lage kanelboller, kjevler du ut deigen og smører på et lag med smør og drysser over kanel + sukker. Deretter ruller du den sammen, og skjærer opp i biter. 

5. Sett bollene på en stekeplate dekket med bakepapir og sett dem til heving (20-30 minutter).

6. Pensle bollene med egg og stek dem midt i ovnen ved 225 °C i 6?10 minutter. Avkjøl bollene på rist.

Voila! Gjør som jeg og Fanny gjorde, og server med kakao og krem. 

Fargerik frokost

Tenkte å vise dere noe jeg har fått dilla på i det siste. Når dagene er grå og kalde, er det fint med en fargerik start på dagen. Denne frokosten er full av sunne næringsstoffer og gir deg den starten du trenger for å få en skikkelig bra dag. Ikke tar det deg lengre tid enn å smøre en brødskive heller. 


Gresk Yoghurt // mager Cottage Cheese // funsaft - fruktfest // blåbær // bjørnebær // bringebær // valnøtter

Godt, rask og enkelt er kombinasjonen som funker bra i hverdagen. "Det enkle er ofte det beste". Man kan jo også variere i det uendlige, med ulike typer bær, frukt, nøtter og frø. Godt er det hvertfall, og at det er sunt i tillegg er jo ikke akkurat en ulempe. 

SALAD

Da var årets første tentamen overstått, veldig deilig! Vi hadde heldags norsk, og gjett hvem som ferdig etter bare litt over to timer? Jeg pleier å alltid å være den som sitter igjen helt til siste slutt, men idag benyttet jeg meg ikke av halvparten tiden vi hadde til disposisjon engang..vet ikke om det er et bra eller dårlig tegn, men er man ferdig så er man ferdig. Jeg leste gjennom alt, så var ikke noen vits å bare sitte der og drøye tiden. Jeg skrev ihvertfall en fagartikkel og generasjonsmotsetninger, ble egentlig ganse fornøyd, noe jeg sjeldent sier om eget arbeid.



Jeg hadde jo foreberedt meg på å være mye lenger på skolen, så hadde med meg en av de ferdige salatene man får kjøpt på butikken. Ble jo ikke nødvendig, siden jeg var ferdig så fort, men da spiste jeg den bare hjemme istedenfor. Jeg erstattet pastaen som følger med i pakken med en halv avocado. Sammen med litt dressing ble det en perfekt lunch.  



Imorgen er det ny tentamen, da er tid for matte...

supersunn lasagne

Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som er opptatt av å spise sunt og ha en sunn livvstil. Tenkte derfor å dele oppskriften på denne supersunne lasagnen, som du kan kose deg med, med den beste samvittighet. Ikke er det en vanskelig rett å lage heller.

Det du trenger til én ildfast form:
❤ 1 løk ❤ 2 squash ❤ 4 hvitløksfedd ❤ 2 bokser tomatpure ❤ 2 pakker karbonadedeig ❤ 1 stor gulrot eller 2-3 vanlige ❤ 2 pakker cottage cheese eller en stor (gjerne mager) ❤ litt revet ost (gjerne lett ost)



1. Start med å skive opp squashen med ostehøvel, før du salter dem og lar dem ligge i minst 15 min. Dette vil gjøre at vann trekker ut, og lasagnen blir ikke vannete (tørk av vannet før bruk)

2. Stek karbonadedeig og tilsett etterhvert tomatpure. Mens karbonadedeigen steker kutter du løk og hvitløk, som du tar å steker med kjøttdeigen for ekstra smak. 

3. Riv gulrøttene 

4. Legg deretter halvparten av karbonadeblandingen i en ildfast form, etterfulgt av et lag med squash og så cottage cheese. Over cottace cheesen legger du gulrøtter, før du fortsetter gradvis til alt er brukt opp. Topp det hele med litt revet ost, før du steker lasagnen på 200 grader i 30-40 min.

Bon appetit

my everyday makeup

Ikke noen overraskelse hva som kommer, overskriften og bildet snakker vel godt nok i seg selv. Tenkte å vise de produktene jeg stort sett bruker hver dag. I tillegg til dette pleier jeg å variere med å bruke dipliner eller øyenskygge på øynene, mens jeg andre ganger bare går for mascara. 

♕Foundation Bobbi Brown - starter med å legge et jevnt lag over hele ansiktet. ♕ Matte foundation Maybelline - bruker denne på steder hvor foundationen er gjennomskinnelig. ♕ Concealer Bobbi Brown - tar den enkeltsteder/spotter som trenger ekstra dekkevne ♕ Solpudder Too faced - tar dene over hele ansiktet for litt farge ♕ Solpudder MAC - Contouring, markerer blant annet skinnbeina og tinningen. ♕ Eyeliner elf - legger denne på nedre våtkant. ♕ Mascara Makeup Mekka - legger på noen lag mascara både på øvre og nedre vipper. 

Caffé Latte


Hey people!

Nå sitter jeg å blogger fra espresso house, samtidig som jeg planlegger litt for tiden fremover. Fikk plutslig et slag i trynet da jeg innså at vi hadde endel skolearbeid, så tenkte å sette meg ned å lage en plan for innleveringsdatoer osv. Må blant annet skrive en 4-siders filmanalyse, fagartikkel og om bare to uker (?) har vi tre tentamener på en uke.I tillegg må jeg lage en hel fotobok med selvtatte bilder og ferdigstille for produksjon. Merker jeg blir sliten bare av å tenke på det. Jeg er egentlig ikke en ordensperson i det hele tatt, men har så lyst til å være det, så jeg prøver hardt å bli flinkere. Heldigvis har vi lov til å ta ut en studiedag hvert semester, så vurderer å benytte meg av muligheten i nærmeste fremtid. Nå ble det mye skolesnakk merker jeg, tror vi avslutter der..

Gratis bloggdesign fra Blogg.Wiki

hits